Friday 13 November 2015

Teori Perkembangan Kognitif Lev Vygotsky


Assalamualaikum dan salam sejahtera, hari ini saya ingin berkongsi serba sedikit tentang "Teori Perkembangan Kognitif Lev Vygotsky". Komen dan ulasan tambahan dari anda amatlah dialu-alukan





Nama sebenar beliau ialah Lev Semenovich Vygotsky. Beliau dilahirkan pada tahun 1896 dan meninggal dunia pada tahun 1934. Beliau merupakam seorang psikologi berbangsa rusia. Beliau juga seorang guru dan sarjana sastera. Beliau telah menulis buku tentang 'Pemikiran dan Bahasa' dan 'Fikiran Masyarakat'.

   Vygotsky mendapatkan pendidikan awal daripada ibunya sendiri yang merupakan seorang guru dan mempunyai seorang tutor peribadi yang bernama Solomon Ashpiz. Beliau mendapat pengaruh dari sepupunya, David Vygotsky. Beliau meneruskan pengajian sekolah menengahnya di sebuah sekolah persendirian dan memperoleh anugerah medal emas. Beliau kemudiannya menamatkan pengajian di Moscow State University pada tahun 1917. Setelah tamat pengajian, beliau bekerja di beberapa tempat. Antaranya ialah Institut Psikologi pada pertengahan 1920 dan di beberapa pusat pendidikan di Moscow, Lerningrad dan Kharkow di mana beliau bekerja keras menyatakan ideanya tentang perkembangan kognitif. 

     Vygotsky percaya bahawa perkembangan kognitif dipengaruhi oleh faktor persekitaran sosial dan budaya. Perkembangan kognitif berlaku melalui interaksi sosial ibu bapa, guru, rakan, orang dewasa lain, sekolah, dan sebagainya. Menurut Vygotsky, bayi lahir dengan beberapa fungsi asas mental (elementary mental function) iaitu perhatian, sensasi, persepsi dan memori.   

     Teori sosiobudaya Vygotsky menjadikan beliau dikenali sebagai seorang ahli psikologi pendidikan. Teori ini juga menyatakan bahawa perkembangan kanak-kanak bergantung kepada interaksi kanak-kanak dengan orang yang ada disekitarnya yang menjadi alat penyampaian sesuatu budaya yang membantu mereka membina pandangan tentang sekeliling mereka. Vygotsky berpendapat bahawa sosiobudaya disampaikan melalui tiga cara iaitu:
  • Belajar daripada peniruan
  • Mengingati dan membuat pemahaman sendiri
  • Belajar melalui kolaborasi kumpulan
Teori yang dinyatakan oleh Vygotsky ini merupakan teori gabungan antara kognitif dan persekitaran sosial. Kanak-kanak akan lebih tinggi tahap pemikiran dan tingkah lakunya apabila berinteraksi dengan individu yang lebih berpengetahuan darinya. Vygotsky percaya bahawa interaksi sosial yang menjadi tunjang kepada perubahan pemikiran dan tinhkah laku kanak-kanak. Pemikiran dan tingkah laku inilah yang membezakan sesuatu budaya. 

     Vygotsky turut bersetuju dengan teori Piaget bahawa perkembangan kognitif berlaku secara bertahap dan dicirikan dengan gaya berfikir yang berbeza-beza. Namun begitu, beliau tidak bersetuju dengan pandangan Piaget bahawa anak menjelajahi dunianya bersendirian dan membentuk gambaran realitinya sendirian, kerana menurut Vygotsky suatu pengetahuan tidak hanya didapati oleh anak itu sendiri melainkan mendapat bantuan dari lingkungannya  juga. 

Sekian saja perkongsian saya tentang topik teori perkembangan kognitif Lev Vygotsky. Terima Kasih :)  

6 comments:

  1. Vygotsky menekankan bahawa anak-anak secara aktif menyusun pengetahuan mereka. Akan tetapi menurut Vygotsky, fungsi-fungsi mental memiliki koneksi-koneksi sosial. Vygotsky berpendapat bahwa anak-anak mengembangkan konsep-konsep lebih sistematis, logik, dan rasional sebagai akibat dari percakapan dengan seorang penolong yang ahli.
    1. Konsep Zona Perkembangan Proksimal (ZPD)
    Zona Perkembangan Proksimal adalah istilah Vygotsky untuk rangkaian tugas yang terlalu sulit dikuasai anak seorang diri tetapi dapat diipelajari dengan bantuan dan bimbingan orang dewasa atau anak-anak yang terlatih. Menurut teori Vygotsky, Zona Perkembangan Proksimal merupakan celah antara actual development dan potensial development, dimana antara apakah seorang anak dapat melakukan sesuatu tanpa bantuan orang dewasa dan apakah seorang anak dapat melakukan sesuatu dengan arahan orang dewasa atau kerjasama dengan teman sebaya. Batas bawah dari ZPD adalah tingkat keahlian yang dimiliki anak yang bekerja secara mandiri. Batas atas adalah tingkat tanggung jawab tambahan yang dapat diterima oleh anak dengan bantuan seorang instruktur. Maksud dari ZPD adalah menitikberatkan ZPD pada interaksi sosial akan dapat memudahkan perkembangan anak.
    2. Konsep Scaffolding
    Scaffolding ialah perubahan tingkat dukungan. Scaffolding adalah istilah terkait perkembangan kognitif yang digunakan Vygotsky untuk mendeskripsikan perubahan dukungan selama sesi pembelajaran, dimana orang yang lebih terampil mengubah bimbingan sesuai tingkat kemampuan anak.Dialog adalah alat yang penting dalam ZPD. Vygotsky memandang anak-anak kaya konsep tetapi tidak sistematis, acak, dan spontan. Dalam dialog, konsep-konsep tersebut dapat dipertemukan dengan bimbingan yang sistematis, logis dan rasional.
    3. Bahasa dan Pemikiran
    Menurut Vygotsky, anak menggunakan pembicaraan bukan saja untuk komunikasi sosial, tetapi juga untuk membantu mereka menyelesaikan tugas. Lebih jauh Vygotsky yakin bahwa anak pada usia dini menggunakan bahasa unuk merencanakan, membimbing, dan memonitor perilaku mereka. Vygotsky mengatakan bahwa bahasa dan pikiran pada awalnya berkembang terpisah dan kemudian menyatu. Anak harus menggunakan bahasa untuk berkomunikasi dengan orang lain sebelum mereka dapat memfokuskan ke dalam pikiran-pikiran mereka sendiri. Anak juga harus berkomunikasi secara eksternal dan menggunakan bahasa untuk jangka waktu yang lama sebelum mereka membuat transisi dari kemampuan bicara ekternal menjadi internal.

    ReplyDelete